به روزترین اخبار ایران و جهان پزشکی به روزترین اخبار ایران و جهان پزشکی .

به روزترین اخبار ایران و جهان پزشکی

چرا خوردن سبزیجات برای برخی از افراد دشوار است؟ (بخش اول)

کسانی که حامل یک نسخه از واریانت AVI و یک نسخه‌ از واریانت PAV، باشند، طعم تلخ این مواد شیمیایی را درک می‌کنند؛ اما نه به اندازه‌ی افرادی که دو نسخه از واریانت PAV را دارند. طعم برخی از غذاها برای گروه اخیر که «چشنده‌های فوق‌العاده» نامیده می‌‌شوند، بسیار تلخ است. به ‌گفته‌ی پژوهشگران، به ارث بردن دو نسخه از ژن «طعم ناخوشایند» باعث می‌شود که غذاهایی مانند کلم بروکلی و جوانه‌ها طعم تلخی برای افراد داشته باشند. این موضوع می‌تواند علت این امر باشد که چرا برخی افراد نمی‌توانند سبزیجات را به اندازه‌ی کافی در رژیم غذایی خود بگنجانند. همین ژن ممکن است موجب شود که آبجو، قهوه و شکلات تلخ نیز برای فرد ناخوشایند باشد.

از لحاظ تکاملی، حساس بودن نسبت‌ به طعم تلخ ممکن است مفید بوده و موجب شده باشد که انسان از خوردن گیاهان سمی (تلخ) خودداری کند. اما دکتر جنیفر اسمیت و همکارانش از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کنتاکی می‌گویند که این مساله همچنین می‌تواند به معنای این باشد که افراد مذکور از نظر مصرف ۵ وعده میوه و سبزیجات در طول روز دچار مشکل شوند. دانشمندان ۱۷۵ فرد را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند کسانی که دارای دو نسخه از واریانت PAV هستند، مقادیر بسیار کمی از سبزیجات برگ سبز را که برای قلب مفید هستند، مصرف می‌کنند. دکتر اسمیت در نشست انجمن قلب آمریکا به پزشکان گفت: اگر واقعا می‌خواهید که بیمار توصیه‌های غذایی را دنبال کند، باید این مساله را نیز در نظر بگیرید که طعم غذاها برای وی چگونه است.

این مطالعه در نشست علمی انجمن قلب آمریکا که در فیلادلفیا برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد و در ادامه‌ی پژوهش‌های گذشته انجام شده است که نشان می‌دادند بین ژنوتیپ و مصرف سبزی ارتباط وجود دارد. پژوهشگران پرسش‌نامه‌های مرتبط با مصرف مواد غذایی ۱۷۵ نفر را تجزیه ‌و ‌تحلیل کردند. میانگین سنی پاسخ‌ دهندگان ۵۲ سال بود. بیش از ۷۰ درصد از آنان را زنان تشکیل می‌دادند. پژوهشگران دریافتند احتمال اینکه افراد دارای نسخه‌ی PAV، در نیمه‌ی پایین مصرف ‌کنندگان سبزی قرار بگیرند، 5/2 برابر بیشتر است. این مطالعه می‌تواند رویکرد پزشکان را در زمینه‌ی توصیه‌های غذایی برای داشتن سیستم قلبی‌ عروقی سالم‌تر تغییر دهد. اسمیت گفت: این ارتباط می‌تواند روی توانایی آن‌ها برای تغییر رژیم غذایی در جهت رسیدن به الگوی تغذیه‌ای سالم برای قلب تاثیرگذار باشد.


برچسب: HEALTH، FOOD،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۶:۵۹:۲۲ توسط:سانیا موضوع: اخبار پزشکی نظرات (0)